RegistracePřihlášení Napište nám


SchémataKnihy a časopisyKatalog součástekBlogy a projektySbírkové přístrojeE-ShopRadioburza




Historická elektronika TESLA

Stolní rádia

Přenosná rádia

Autorádia

Gramorádia

Magnetofony

Gramofony

Televizní přijímače

Historická výpočetní technika

Zahraniční osmibitové počítače

Osmibitové počítače ČSSR



Historická elektronika TESLA - autorádio 2103BV Luxus
2103BV Luxus
2873x




Notice: mysql_result(): Unable to jump to row 0 on MySQL result index 00000000365fdd93000000002d199790 in /www/doc/www.radiotechna.cz/www/net/mysql.php on line 283
Elektronkové (lampové) autorádio se středními a velmi krátkými vlnami (FM-OIRT, tzv. východní norma). Sestává se ze dvou dílů v oddělených plechových skříňkách, navzájem propojených silným kabelem. Jeden díl s knoflíky a stupnicí obsahuje vlastní radiopřijímač, ve druhém je pak umístěn napájecí obvod (měnič napětí autobaterie na vysoké napětí cca 300V, které bylo potřebné pro napájení elektronek) a výstupní nízkofrekvenční zesilovač.

K rádiu bylo možno připojit speciální adaptér pro příjem krátkých vln - umisťoval se pod rádio a byla to samostatná skříňka se sedmi tlačítky, jimiž bylo možno volit rozsahy krátkovlnných pásem. Taktéž bylo možno rádio opatřit i samočinně výsuvnou motorovou anténu (prodávanou pod obchodním názvem "Start"). Anténa se čas od času ještě někde objeví, ale zmíněný krátkovlnný adaptér se nakonec možná ani do sériové výroby nedostal (i když je zmíněn i přímo v návodu od rádia).

Pod označením 2007BV "Standard" se vyráběl podobný typ - vzhledově stejný, avšak pouze s příjmem středních vln. Dále bylo vyrobeno také menší množství typu 2003BV "Turista", který měl též pouze střední vlny a navíc postrádal automatické ladění. Byl určen pro vývoz.

Toto esteticky i technicky perfektní rádio dnes udivuje svojí výbavou - bylo totiž mimo jiné vybaveno na svou dobu velmi komfortním a sofistikovaným automatickým laděním na elektromechanickém principu - stisknutím středového tlačítka s nápisem TESLA se sama vyhledala další stanice (jak na středních, tak i na velmi krátkých vlnách, které se přepínaly přesunutím tohoto tlačítka do stran). Povytažením pravého knoflíku se dala přepínat citlivost automatického ladění (oproti běžným rádiím má tento typ prohozené ovládání - pravý knoflík je ladící a levým se ovládá hlasitost). K přijímači bylo možno přes konektor připojit další paralelní tlačítko jako "dálkové ovládání" - například na zadním sedadle pro pana ministra... Celý mechanismus automatického ladění byl poměrně složitý a připomínal spíše hodinový strojek. Rádio mělo poměrně značnou spotřebu - 45W, což ale u lampových rádií není nic moc neobvyklého.

Vyráběno od :1959
Vyráběno do :1960
Aktivní součástky : ECC85,2X EBF89, ECH81, ECC85, EABC80, EL84
Rozsahy :SV, VKV OIRT
Rozměry :
Hmotnost :
Cena nového :